معماری
خانه / سفر به گرجستان

سفر به گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور در سواحل دریای سیاه قرار گرفته و مرز بین اروپا و آسیا را تشکیل می‌دهد. گرجستان با وجود وسعت کمی که دارد، تنوع آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی آن قابل توجه است؛ از کوه‌های سربه‌فلک کشیده با آب‌و‌هوای کوهستانی تا مناطق ساحلی دریای سیاه و دره‌های سرسبز. گرجستان کشوری به سرعت در حال توسعه است. از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، صنعت گردشگری این کشور شروع به گسترش یافتن کرده است و زیرساخت‌های گردشگری در این کشور در حال افزایش و بهبود هستند. به نحوی که روز به روز بر تعداد گردشگران این کشور زیبا افزوده می‌شود. تور گرجستان یکی از تورهای محبوب خارجی برای ایرانیان هم هست و بسیاری از ایرانیانی که قصد دارند در تعطیلات خود سفرهای خارجی را امتحان کنند، گرجستان را انتخاب می‌کنند.

شهرهای کوچک و تاریخی، صومعه‌ها و کلیساهای دیدنی، کوه‌های سر به فلک ‌کشیده، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌نواز از عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا گرجستان به مقصدی ایده‌آل برای سفرهای خارجی تبدیل شود.

راهنمای سفر به گرجستان

اطلاعات ضروری گرجستان

  • اختلاف ساعت با تهران: گرجستان در منطقه‌ی زمانی GMT +4 قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.
  • زبان رسمی: زبان گرجی
  • واحد پول: لاری (ლ) (GEL)
  • کد کشور: +۹۹۵
  • شماره‌های اضطراری: شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است.
  • جهت رانندگی: راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

  • فرودگاه بین‌المللی باتومی
  • فرودگاه بین‌المللی تفلیس

وضعیت آب‌و‌هوایی گرجستان

آب‌وهوای گرجستان از سمت غرب تحت تاثیر آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری و از سمت شرق تحت تاثیر آب‌و‌هوای قاره‌ای است. منطقه‌ی کوهستانی قفقاز بزرگ مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می‌شود. آب‌و‌هوای گرم و مرطوب ناشی از مجاورت دریای سیاه در نواحی کم‌ارتفاع ساحلی مشاهده می‌شود. ارتفاع از سطح دریا و فاصله تا دریای سیاه، تفاوت آب‌و‌هوایی را در مناطق مختلف ایجاد می‌کند. در سواحل دریای سیاه، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس، آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری غالب است. در این مناطق رطوبت و میزان بارندگی بسیار بالا است. بندر باتومی در دریای سیاه، سالانه ۲۵۰۰ میلیمتر بارندگی دارد. انواع مختلفی از درختان نخل در این منطقه رشد می‌کنند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این مناطق ۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.
بهترین زمان برای سفر به گرجستان

در مجموع گرجستان یک مقصد چهارفصل است. در واقع می‌توان گفت فصل پرگردشگر و کم‌گردشگر در مقایسه با دیگر کشورهای توریستی، در گرجستان وجود ندارد و در تمام طول سال می‌توان به این کشور دیدنی سفر کرد. این کشور با توجه به موقعیت و تنوع جغرافیایی که دارد، آب‌و‌هوای متفاوتی دارد که بیشتر نیمه گرمسیری است. در مجموع در هیچ کدام از ماه‌های سال محدودیتی برای سفر به گرجستان وجود ندارد.

اما اگر بخواهید بیشترین لذت را از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های این کشور ببرید، می‌توانید با توجه به فصل، زمان سفر خود را انتخاب کنید.

فصل بهار یعنی از ماه مارس تا مه، بهترین زمان برای سفر است. در این فصل، هوا زیاد گرم و خیلی سرد نیست. در ماه‌های آخر بهار احتمال بارندگی بیشتر است. بنابراین در کنار سایر لوازمی که می‌برید، چتر و بارانی را فراموش نکنید.

میانگین دمای هوای گرجستان در فصل تابستان یعنی از ژوئن تا آگوست، بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. بیشتر تفرجگاه‌های گرجستان در این فصل پر از گردشگر هستند. فراموش نکنید که رطوبت هوا به خصوص در نواحی ساحلی بسیار زیاد است و شاید برای کسانی که به آب‌وهوای گرمسیری عادت ندارند، ناراحت‌کننده باشد.

گرجستان در فصل پاییز یعنی از ماه سپتامبر تا نوامبر بسیار زیبا و دیدنی است. درختان هزاررنگ، بارش باران و زمین‌های پوشیده‌از جنگل‌های قرمز و نارنجی از جذابیت‌های گرجستان در فصل پاییز هستند. برای سفر در فصل پاییز حتما بارانی و چتر همراه ببرید.

زمستان در گرجستان بسیار سرد است. یعنی از ماه دسامبر تا فوریه که دمای هوا بین ۲ تا ۶ درجه سانتی‌گراد است که شب‌ها این مقدار به زیر صفر هم می‌رسد. بارش برف در این فصل باعث می‌شود که گرجستان در زمستان مقصد مناسبی برای دوستداران ورزش‌های زمستانی و اسکی باشد.

راهنمای سفر به گرجستان

هزینه‌ی غذا در گرجستان

گرجستان به خاطر غذاهای لذیذش شهرت دارد. در این کشور انتخاب‌های زیادی برای غذا خوردن دارید. هم رستوران‌های کوچک و بزرگ با قیمت‌های مختلف و هم غذاخوری‌های خیابانی که معمولا غذاهای ارزان‌تری دارند. غذا و نوشیدنی در گرجستان در مجموع قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما، امتحان کردن طعم متفاوت و فراموش نشدنی آنها است. با پرداخت ۱۹ لاری می‌توانید در رستوران‌های معمولی برای وعده‌ی ناهار غذا بخورید. فست فودها مثل مک دونالد در حدود ۱۱ لاری هزینه دارند.

هزینه‌ی اماکن اقامتی در گرجستان

پیدا کردن جایی برای اقامت در گرجستان بسیار راحت است. با قیمت‌های مختلف می‌توانید یک اقامتگاه مناسب در گرجستان پیدا کنید. استفاده از سرویس AirBnB برای کرایه‌ی آپارتمان و اتاق اشتراکی در این کشور رواج دارد. اقامت در هاستل‌های خوب با صبحانه رایگان، شبی ۷۰ لاری هزینه دارد. با پرداخت شبی ۴۰۰ لاری می‌توانید در هتل‌های خوب اقامت کنید. هزینه‌ی اقامت در هتل‌های معمولی از ۱۰۰ لاری شروع می‌شود.

حمل و نقل عمومی در گرجستان

برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید. هزینه‌ی مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از  ۷ لاری است.

جاذبه‌های گردشگری درگرجستان

کشور گرجستان روز‌به‌روز بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و صنعت گردشگری در این کشور در حال رشد سریع است. تنوع جاذبه‌های طبیعی یکی از دلایل محبوبیت گرجستان برای گردشگران است. کوهستان‌های متعدد، شرایط مناسبی برای انواع تفریحات و ورزش‌های فضای باز فراهم کرده است؛ پیاده‌روی در دل طبیعت، کوه‌نوردی، اسنوبرد و اسکی از فعالیت‌های محبوب در گرجستان هستند. علاوه بر مناطق کوهستانی، نواحی ساحلی و نیمه‌گرمسیری هم در این کشور وجود دارد. آب‌و‌هوای ملایم، آثار معماری باشکوه، سایت‌های باستان‌شناسی و پایتختی مدرن و زیبا از دیگر جذابیت‌های گرجستان هستند که توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

تفلیس، پایتخت گرجستان، آب‌و‌هوا و فضای مدیترانه‌ای دارد. در این شهر زیبا می‌توانید از قدم‌زدن در خیابان‌های باریک و پرپیچ‌و‌خم لذت ببرید، در کافه‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های محلی را امتحان کنید و با اهالی گرم بگیرید، بهترین موزه‌ها و گالری‌‌های هنری منطقه را ببینید و از نمایش تئاتر و حمام‌های ترکی استفاده کنید. در بخش دیگر این کشور یعنی در سواحل گرم دریای سیاه، از سواحل بکر و خلوت و بازارهای محلی لذت می‌برید و می‌توانید محصولات تازه‌ی محلی از قبیل موز و پرتقال و لیمو را از فروشندگان محلی بخرید.

سایر جاذبه‌های گردشگری

– قلعه‌ی ناریکالا (Narikala)
– کوه قازبگی (Kazbek)
– اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)
– کلیسای Gergeti Trinity
– متسختا (Mtskheta)
– تفلیس (Tbilisi)
– باتومی (Batumi)
– واردزیا (Vardzia)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تور لحظه آخــری گرجستان، با کارشناســـان با تجربه ی ما در “آریا ســــفر پردیس” در ارتباط باشید.
تلفن های تماس: ۶۶۵۵۱۷۶۱ ۶۶۵۳۳۲۵۴ ۶۶۵۳۳۰۷۲ ۶۶۵۳۱۰۹۱ (۰۲۱)

تماس بگیرید.

error: Content is protected !!